FoodblogSwap: Bananenijs met chocolade

Deze maand is ook weer voorbij gevlogen! Achter de schermen heb ik al een aantal leuke dingen voorbereid voor de kerst periode. Ik kan dan ook niet wachten om dit met jullie te delen na sinterklaas.
Oké, terug naar de foodblogswap. Ik werd gekoppeld aan de blog van Iris, de voedzame keuken.

De blog van Iris is geen standaard foodblog, Iris volgt namelijk het GAPS dieet. Na heel veel informatieve stukken gelezen te hebben over een gezonde voedzame levensstijl moet ik zeggen dat ik absoluut dingen heb gelezen die ik wel eens wil proberen. Zo vind ik het erg interessant dat veel van de ‘prik’ frisdranken zelf te maken zijn en Iris hier ook recepten voor deelt!

Voor deze foodblogswap heb ik gekozen voor bananenijs met chocolade, een heerlijk ijsje zonder zuivel (je gebruikt kokosmelk, al kun je dit best vervangen door melk mocht je dat liever hebben) waardoor je dus een lactosevrij ijsje hebt. Eigenlijk is dit een vrij impulsieve keuze geweest.. ik was van plan om ijs te maken, maar had geen zin om mijn ijsmachine te voorschijn te toveren. Sinds ik voor mijn werk smoothies maak wanneer ik slaapdiensten heb, heb ik eigenlijk altijd wel banaan in de vriezer liggen.

Wat heb je nodig:
– 2 bevroren bananen
– 1 el pindakaas
– 50 gram gehakte chocolade + wat geschaafd met de dunschiller
– Scheutje kokosmelk
– 1 tl vanille extract

Dit ijs is erg makkelijk te maken en werkelijk in een handomdraai klaar. Als de bananen helemaal bevroren zijn, doe je ze in stukken in de keukenmachine en laat je dit draaien tot er een romige massa ontstaat. Pas op met hoelang je dit doet, door het draaien komt er warmte vrij en kan het gaan smelten.

Wanneer het glad is voeg je de pindakaas en het scheutje melk en de vanille toe en laat dit nog even kort draaien. Meng daarna met een spatel stukjes chocolade toe en schep het in de schaaltjes.Schaaf er met de dunschiller nog wat chocolade overheen en wacht niet te lang met eten.

Het is is lekker en fris en je kunt het afmaken met allerlei verschillende toppings. Ik denk dat geroosterde kokos of wat pinda’s het ook goed zullen doen qua smaak bij dit ijsje. Misschien zelfs wel caramelsaus en pinda’s om het om te toveren in een van de bekende candybars… Maar hoe dat dan weer in samenwerking met het GAPS dieet gaat weet ik eigenlijk niet…..

Ben je benieuwd wie er nog meer gefoodblogswapped hebben? Volg dan @foodblogswap op twitter. Zelf ben ik ook op twitter te vinden als @byHelenSpaan.

Print Friendly

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *