Review: Laura’s Bakery het basisbakboek

Afgelopen maand was het zo ver! Het boek van Laura Kieft, van Laura’s Bakery kwam uit. Op haar blog deelde ze al wat behind de scenes rondom haar boek, waardoor ik erg nieuwsgierig was naar het eindresultaat. Met de uitnodiging op zak reed ik op 15 september naar Haarlem, waar de boekpresentatie gehouden werd in de Chocolate Company. De presentatie was klein en intiem, maar zeker niet minder leuk! Naast trotse ouders en zus, waren er ook veel collega bloggers aanwezig bij dit kleine feestje.

Eenmaal binnen stonden er heerlijke baksels van Laura te wachten. Van al het lekkers was ik vooral verrast door de swirlkoekjes met kaneel. Precies genoeg kaneel in een heerlijk koekje! Yum! Die staat alvast op mijn baklijstje voor de aankomende kerst!
Review: Laura's Bakery - Het basisbakboek | HandmadeHelen

Een basisbakboek

Het begin van het boek laat foto’s zien van Laura met haar ouders. Het bakken is haar dan ook met de paplepel ingegoten. Wist je dat Laura is begonnen met haar blog, om foto’s aan vrienden en familie te kunnen laten zien, omdat hier vaak naar gevraagd werd? Inmiddels is haar blog uitgegroeid tot de grootste bakblog van Nederland!

Na even met Laura gekletst te hebben tijdens de presentatie vertelde ze veel ideeën te hebben voor een boek. Niet gek natuurlijk, wanneer je van bakken houdt heb je al snel een lijstje met dingen die je wil maken en recepten die je blijft bakken. Met al haar recepten is basisbakboek is dan ook nooit weg uit je kast en laten we eerlijk zijn, met een goede basis kom je heel ver! Naast recepten deelt Laura ook ongeschreven bakregels en tips. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je de recepten uit dit boek onder de knie hebt, je nog meer durft te variëren en aanpassen.
Review: Laura's Bakery het basisbakboek | HandmadeHelen

Hoe werkt het boek?

Nadat ik het boek doorbladerde kon ik maar één conclusie trekken.. Het boek ademt Laura’s Bakery! Niet gek natuurlijk, zo heeft ze alle foto’s (behalve de foto’s van zichzelf) geschoten, waarbij je de sfeer van haar blog terug ziet. De uitgever noemde het een verlengstuk met aanvullingen van haar blog, wat ik zeker kan beamen. Je zult dingen herkennen wanneer je een fervent lezer bent, maar ook zien dat deze recepten net wat anders zijn.

Het boek is opgedeeld in diverse hoofdstukken namelijk, vullingen en toppings, koekjes, cakes, brownies, zandtaartdeeg, biscuit en als laatst schuimpjes. De hoofdstukken hebben verder ook dezelfde opbouw, wat het allemaal erg overzichtelijk en duidelijk maakt. Ook wordt ieder hoofdstuk door Laura ingeleid met een persoonlijk verhaal en start met tips en trucs. Zo weet je waar je op moet letten en worden veel van je vragen alvast beantwoordt. Na de tips en trucs volgt het basis recept en krijg je op de pagina’s daarna recepten voor heerlijke variaties of toepassingen van het recept.
Laura's Bakery het basisbakboek | HandmadeHelen
Hoewel ik geen beginnende bakker meer ben, kan ik dit basisbakboek van Laura absoluut een plaats geven in de keuken. Zo staan er recepten in dit boek, die al eeuwen op mijn lijstje staan maar nog niet uit mijn handen kwamen. Maar met dit boek bracht Laura me ook zeker op nieuwe ideeën die ik wil proberen.

Mijn favoriete recept uit het boek? Als ik echt moet kiezen, dan kan ik niet anders dan de lemon merengue taart noemen, die in het hoofstuk zandtaartdeeg terug te vinden is. Naast een mooie manier van decoreren, ben ik dol op deze smaken. Ook de fruitkoekjes die je hierboven afgebeeld ziet staan vind ik een heerlijke combinatie!

Het boek telt 192 pagina’s en is verkrijgbaar voor €24,95. Enthousiast geworden en wil je een goed basisboek om te bakken? Bekijk/koop het boek dan via deze link. Hiermee help je HandmadeHelen een beetje.

Met dank aan Laura en uitgeverij Forte culinair voor de heerlijke goodiebag en het basisbakboek!

Print Friendly, PDF & Email
5 Responses to “Review: Laura’s Bakery het basisbakboek”