Review: Meer brood uit eigen oven

Onlangs viel er weer een prachtig boek op de mat. Boeken over brood heb je al vaker voorbij zien komen op de blog, toch is er altijd ruimte voor meer. Dit boek van Levine  van Doorne is dan ook een aanwinst in mijn boekenkast die ik broodliefhebbers met alle liefde laat doorbladeren.

Levine kende ik al via haar blog, waar ze al de meest heerlijke brood recepten deelt. Mijn favoriete deeg voor bijvoorbeeld de pecannoten kaneel rolbroodjes komt dan ook bij haar weg. Dit is ook niet het eerste boek, maar het tweede boek van Levine. Vorig jaar kwam namelijk haar eerste boek ‘brood uit eigen oven’ uit. Het tweede boek was ook te verwachten na het succes van haar eerste boek.
Review: Meer brood uit eigen oven | HandmadeHelen

Hoe werkt het boek

Dit is dus het tweede boek van Levine, waarbij je dit ook echt aan de recepten kunt zien. Toch zijn de recepten zo beschreven, dat ik ze allemaal wil proberen, hoeveel werk sommige broden ook kosten. Wat Levine heel handig heeft in haar boek is beginnen met duidelijke uitleg. Duidelijk is misschien zelfs een understatement, het is namelijk erg begrijpbaar. Het maken van een zuurdesem bijvoorbeeld. Zelf stel ik dit steeds maar uit, ondanks goede uitleg in brood boeken. Met de uitleg die Levine in het boek geeft wordt het ineens begrijpbaar waardoor ik nu eindelijk een desemstarter heb gemaakt.

Het boek begint dan ook met wat theorie over het rekenen voor broodbakken en tips voor het bakken van beter brood. Brood bakken betekend namelijk rekenen, het is een klusje wat afhangt van formules die je gebruikt. Daarna komen recepten met gist, gist en voordeeg en desem. Levine geeft met een handige omrekentabel uitleg hoe je een recept op drie manieren kunt maken. De verhoudingen liggen namelijk anders wanneer je gistdeeg, voordeeg of een desemdeeg gebruikt. In het tweede hoofdstuk gaat Levine met haar recepten over de grens. Zo vind je er o.a. recepten voor afbakbroodjes, stokbrood, ciabatta en pita broodjes.

Het derde hoofdstuk is misschien wel mijn favoriet. Het bestaat namelijk uit recepten voor de lekkere trek in zoete en hartige varianten. Ik heb mijn oog dan ook al laten vallen op appelvlaai broodjes, kaasbroodjes en een chocolade brood.. yum! Als afsluiting is er natuurlijk een fijn register en deelt Levine haar leveranciers met je, zodat je op een makkelijke manier de juiste producten kunt vinden.
Review: meer brood uit eigen oven | HandmadeHelen

Layout en fotografie

Het boek zit heerlijk in elkaar, door een duidelijke layout. Mag ik trouwens ook even de aandacht vestigen op de binnenkant van het boek? Net als in het eerste boek zie je ook hier weer de mooie structuur van brood wanneer je het boek opent. De prachtige eindfoto’s van de broden zijn gemaakt door Simone van den Berg en de stap voor stap foto’s die veel recepten hebben door de broer van Levine.

Er wordt met behulp van tabellen precies uitgelegd hoe formules en recepten werken en hoe je het gewenste resultaat kunt krijgen. De stap voor stap foto’s zijn vooral bij het vouwen en rollen van het deeg erg handig. Levine werkt met gekleurd deeg, zodat je bij de vlechtbroden precies ziet hoe het vouwen in zijn werk gaat.
Mocht je enthousiast zijn over dit boek maar het eerste boek niet in je kast hebben staan? Ook dan kun je prima bakken met dit boek. Hoewel het een tweede boek is van Levine, functioneert het perfect als boek op zichzelf. Alles wordt vanaf de theorie goed uitgelegd en niet steeds verwezen naar theorie in haar voorgaande boek.

Het boek telt 208 pagina’s en is als hardcover verkrijgbaar voor €24,95. Enthousiast geworden en wil je een goed boek om brood te bakken? Of ga je dit boek cadeau geven? Bekijk/koop het boek dan via onderstaande link. Hiermee help je HandmadeHelen een beetje.

[bol_product_links block_id=”bol_582b0a3ed06de_selected-products” products=”9200000059825033″ name=”brood” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Met dank aan uitgeverij Forte Culinair voor het toesturen van een recensie exeplaar.
Print Friendly, PDF & Email
2 Responses to “Review: Meer brood uit eigen oven”